MC-Rejser

Efterårstur 2015 til ……. del 2

Mandag den 7. september 2015

Stod op til overskydet vejr og småregn! 🙁 MEN humøret blev en del bedre da vi kom ned til morgenmaden, sjælden har vi set sådan en veludstyret morgenmadsbuffet! 🙂 Der var alt, incl. en del lækre kager! ummm god start.

Vi er 100 meter mestre i nedpakning så ‘allerede’ kl. 10:55 var vi klar til afgang. Det trak lidt ud med udtjekning da den unge fyr der stod i receptionen, gerne ville snakke om Danmark, som han havde besøgt et par gange. Han var meget begejstret for danskere, de var så åbne, ligefremme og altid glade! (tror han har været heldig!) Han havde også fanget at vi ikke er så glade for svenske, sammenlignende det med hvordan Hollændere har det med Tyskere. Så afsked fik han også vist at han kunne lidt dansk ‘ farvel og god dag’ ! Hyggeligt!!

I småregn blev kursen sat mod Bastogne, uden om motorveje. Vejret var stadig lidt træls, men heldigvis ikke de store regnbyger, men som i DK har  landmænd også her en tendens til at slæbe noget af marken ud på vejen, kombineret med støvregn, bliver det lidt fedtet, så man skal være noget opmærksom på de små veje.

Vi tog en enkelt pause på vejen, ved en dæmning hvor der også var et udsigts tårn, helt gratis at komme op i. Lidt sigthseeing og en varm kop kaffe senere var vi på vej igen mod Bastogne og museet.

15:00 rullede vi op foran Bastogne War Museum, lidt sent, så det forklarede nok hvorfor der ikke var mange biler på P-pladsen, NOT!! Så snart vi havde fået hjelmen af, kom der en flink franskmand som på bedste skole engelsk forklarede, at museet var lukket! WHAT?? ganske rigtigt, det var lukket om mandagen! 🙁 Så igen var vi kørt den lange vej uden at kunne få museet at se, SURT!! (skulle nok havde tjekket det hjemmefra). Konklusionen må så være, at jeg ikke besøger det museum før de sender en skriftlig invitation!!

Så nu skulle der lægge nye planer. Vi havde talt om, at overnatte i Bastogne efter museums besøget og så kører sydpå dagen efter, men at kører på hotel nu var lidt for tidligt, så vi blev enig om at sætte GPSen til hurtigste rute mod Bourgogne, hvilket betød ca. 400 km på motorvej, men med udsigten til sol og 25 grader var beslutningen ikke så svær. Håndtaget i bund og sydpå! Km efter km blev vejret bedre, varmere og mere sol! Skønt.

Kun stop for at tanke og bestille et hotel i byen Baune, lige midt i byen!

Kl. 19:30 blev V-Strom’en kastet ind i fortorvet foran hotellet, som lå i en af af gaderne som første op til et stort torv, central i byen. Det viste sig at vi skulle bo i annekset, som var værelser over på en restaurant, der lå lige ud til torvet. Virkelig hyggeligt værelse, ikke stor men med det man skulle bruge. Vi havde booket værelset i to dage, så vi kunne få byen byen af se, samt bruge den som udgangspunkt for køreture i omegnen.

Aftnen blev brug på en slentretur rundt i byen samt indtagelse af en middag på en fin restaurant. Baune er hovedbyen i Bourgogne, dvs. mange turister og høje priser!! men en hyggelig by med meget liv, små gader og et hav af resturanter og vinbutikker. Sluttede af med en øl på en lokal bar.